Elektrische locomotieven van de

Belgische spoorwegen

Meerspanningslocomotief

HLE 1901 (ex 2130)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst, terug omgebouwd naar 2130 eind 1999.
 

Algemene kenmerken Locomotief 1901 te Mons 1995


Bouwjaar
Ombouw naar de 1901
Nummering
Effectief
As indeling
Bouwer
Dienstspanningen
Doorlopend vermogen
Massa rijklaar
Maximum asbelasting
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid trein
Maximum snelheid alleen
Grensprofiel
1986 als 2130
AC Salzinnes in 1993-94
1901
1
Bo'Bo'
B&N Nivelles
3kV= en 25kV~ 50Hz
4500kW
88ton
22ton
280kN
160km/h
120km/h
UIC
Afmetingen
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophangingen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto (gestreken)
Wieldiameter
18650 mm
2910mm
9000mm
2900mm
4825mm
1060mm
3600mm
4220mm
1250mm
Mechanische kenmerken Met het oog op de aankoop van nieuwe en krachtiger locomotieven werd in 1993 beslist
loc 2130 in Salzinnes om te bouwen en vernummeren naar 1901.
Daarbij werden de thyristorsturing en de motoren vervangen door vierfasige asynchrone
motoren, gevoed door twee driestapstransformatoren, waarbij de GTO-thyristortechniek
toegepast en uitgetest werd.
Eerder uitgevoerde tests met een Franse "Sybic"-loc en een Spaanse AVE-loc gaven niet de
gewenste resultaten, dus werd geopteerd om de goede eigenschappen van beide machines
samen te brengen in deze 1901.
Na uitvoerige tests met deze machine werd op basis van de resultaten, een nieuwe reeks
locomotieven besteld in 1996 zijnde de Reeks 13.
Eind 1999 reed de 1901 de CW van Salzinnes binnen om op 26/10/2001 in haar originele
toestand ‘2130’ buiten te rijden.
Doorlopen boogstraal
Draaistel met lage tractiestangen
Ophanging primair
Ophanging secundair
Rembediening
100m
BN-Acec
Winterthur
Flexicoil
Oerlikon
Remming
- Automatische rem bij dienst en rechtstreekse rem bij rangeringen.
- Noodrem werkend op de automatische remleiding.
- Recuperatierem bij 3kV en 25kV/50Hz
- De automatische rem bevat het regime Goederen, Reizigers en Hoge druk, met 2 druktrappen.
- De machinistenkraan van de automatische rem is van het type Oerlikon FV4
- De locomotief is voorzien van een antisliprem.
- 2 compressoren Wabco type 242VB79, die 2 reservoirs voeden met totale inhoud van 1000L.
- In elke stuurcabine is een schroefrem voorzien, die aangrijpt op de 4 remeenheden van een draaistel.
Remming door middel van:
- Remblokken op de wielbanden.
- Recuperatief
Elektrische uitrusting
Tractieuitrusting
Bouwer
Stroomafnemers / Aantal
Tractie
Sturing
Motoren
ACEC Charleroi
Faiveley / 2
Twee driefasige tractie omvormers
ingebouwde computer voedt elk parallel geschakeld motorpaar
2 parallelgeschakelde asynchrone motoren
Tractiemotoren
Type
Aantal
Doorlopend vermogen
Ophanging
AM114D
4
1125kW
Integraal, elastisch op 3 punten
Overbrenging
Type
Aandrijving:
Overbrengingsverhouding
Elastisch
BBC Federantrieb
116/31 - 3,742
Transformator
Bouwer
Vermogen
GEC Alsthom
6493KVA
Secundaire spanningen
Tractie A
Tractie B
Verwarming
Oliepomp
2355V (3780KVA)
1178V (1890KVA)
1548V (811KVA)
236V (12KVA)
Gelijkrichters
- 2 gelijkrichters in serie leveren een spanning van 3KV aan de hakkers en statische omvormers
- Tractie A : gelijkrichter met diodes
- Tractie B : gelijkrichter met thyristoren
Verwarming
- In elke stuurcabine met elektrische verwamingsbatterij met luchtblazer.
Hulptoestellen
Twee spanningshakkers voor het voeden van de hulpomvormers
Vermogen
Uitgangsspanning
Max. geleverde stroom
83KVA
525V
220A
Drie hulpomvormers voeden de ventilatoren, compressoren en lading batterij
Vermogen
Uitgangsspanning
-40KVA
380V / 50Hz
Motor-Ventilatoren
Aantal
Type
Voedingsspanning
Totaal geplaatst vermogen
10
Asynchrone
380V / 50Hz
50kW
Motor-compressor
Type
Voedingsspanning
Vermogen
asynchrone
380V / 50Hz
2x14.4KVA
Treinverwarming
3kV
3kV
1,5kV / 50Hz
op net 3kV
op net 25kV / 50Hz (HV M4)
op net 25kV / 50Hz
Batterij
Type
Laadspanning
Vermogen
Nife MD8
110V
75Ah